keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Oppimissopimus 2

OPPIMISSOPIMUS 2                                                                               Kirsi Lähde       25.3.2015

Missä olen ollut?
Oppilaitoksessamme on toiminut osuuskunta vuodesta 2009. Sitä oli perustamassa kaksi kollegaani, jotka osallistuivat silloin myös Tiimimestarikoulutukseen. Kollegat edustavat vaatetus- ja sisustusaloja, joten aluksi oppilaskunnassa toimi lähinnä näiden alojen opiskelijoita. Osuuskuntalaisten toiminta alkoi kiinnostaa myös tekstiilialan opiskelijoita ja koin, että myös heille olisi tarjottava siihen mahdollisuus.

Osallistuin TOY-koulutukseen ja ”hyppäsin” mukaan oppilaitoksemme HOPE hankkeeseen syksyllä 2013. Tavoitteena hankkeessa oli kehittää oppilaitoksemme osuuskuntaa pedagogiseksi, niin että opintoja olisi mahdollista suorittaa toimien yrittäjämäisesti osuuskunnassa.  HOPE-hankkeen toimintaa jatkettiin HOPE YTY hankkeella, jossa minulle tarjoutui mahdollisuus Tiimimestarikoulutukseen.  Sen lisäksi kehitämme kollegani kanssa oppilaitoksellemme mallia, jossa mahdollisimman suuri osa opinnoista olisi mahdollista suorittaa joko osuuskunnassa tai muuten yrittäjänä.

Missä olen nyt?
Tavoitteenani Tiimimestarikoulutukseen lähtiessä oli saada oppia sekä yrittäjyysvalmennuksesta että tiimityöskentelystä oppimismenetelmänä. Nyt ollaan matkalla puolivälissä, ja olo kyllä tuntuu vielä kovin keskeneräiseltä. Ajatuksia surraa päässä ja välillä suunnitelmat ja visiot ovat kovinkin selkeitä. Mutta kyllä matka on läpi elettävä ja kokeiltava ihan konkreettisesti, niin että oikeasti voi edes aavistaa kuinka kaikki arjessa toimii ja tapahtuu. Nythän sitä vasta alkaa tajuta, että itse tämä matka on kuljettava ja koettava, oppimissopimukset ynnä muut mietittävä ja kirjoitettava. Eihän sitä voi mitenkään toisia valmentaa prosessiin, jota ei itse ole elänyt.

Oma ajatusmaailma tai ehkä sittenkin enemmänkin toimintatapa arjessa on muuttunut. Ainahan sitä on ajatellut kuinka hienoa olisi, kun oppijat olisivat itseohjautuvia, heihin voisi luottaa, antaa vapautta ja vastuuta. Nyt hiukan naureskelee itselleen, että miten niin ei muka juuri siten voisi toimia! Toimii ehkä huomaamattaankin niin, ihan vahingossa ujuttaa niitä pieniä asioita arkeen. Ei anna helppoja vastauksia, vaan ennemmin kysyy miten toimisit, mitä itse ehdottaisit ratkaisuksi, mitenkäs nyt lähtisimme tätä asiaa yhdessä käsittelemään ja oppia siihen hakemaan?

Minne haluan päästä?
Tiimioppiminen toimintamuotona ei ehkä tule puhtaimmillaan toteutumaan ainakaan vielä tämän hankkeen aikana, mutta sen soveltamista aion kokeilla ja aika näyttää, miten arjen toimintamuodot kokeilujen myötä kehittyvät.

Opiskelijat haluavat oppia kädentaitoja ja valmistamaan laadukkaita ja esteettisiä tuotteita. Näiden taitojen kehittyminen vaatii aikaa, sekä kokemalla oppimista että mallioppimista. Työmenetelmiin ja työvälineisiin sekä materiaaleihin perehtymisellä rakennetaan taitoa asteittain. Opintojen alussa opiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta, taitojen karttuessa heitä pitää kannustaa ja rohkaista itseohjautuvuuteen, ottamaan yhä enemmän vastuuta. Haluaisin kaikkien opiskelijoiden ottavan vastuun omasta oppimisestaan ja opintojen etenemisestä. Haluaisin olla innostava, rohkaiseva ja kannustava ohjaaja oppimisen poluilla.

Työhyvinvointi, työssä jaksaminen ja työn ilo ovat asioita, jotka koen erittäin tärkeiksi ja niitä haluan tulevaisuudessa korostaa ja laittaa oppijat pohtimaan entistä enemmän. Kaiken toiminnan lähtökohta ovat omat ja yhteisön arvot. Yrittäjyyttä ja siihen liittyviä asioita, niiden valmentamista koen tiimimestarikoulutuksessa oppineeni, kuten oli tavoitteenanikin. Yrittäjyyteen pyrin jatkossa valmentamaan oppijoita heti opintojen alusta asti.

Kuinka pääsen perille?
KILVOITTELUTEHTÄVÄ             versio 2
Kirsi Lähde       25.3.2015

VISIO:          YRITTÄJÄMÄINEN, YHTEISÖLLINEN JA YKSILÖLLINEN OPINTOPOLKU
Opinnoistaan motivoituneet ja innostuneet Aarretalon opiskelijat, jotka ottavat vastuun opinnoistaan ja niiden etenemisestä.
Oppimisympäristönä on mahdollisuus toimia osuuskunta Kukapassa.

Yrittäjämäinen opiskelu /osuuskuntatoiminta on jatkuvaa toimintaa Aarretalon opiskelun arjessa. Uusia valmennustiimejä käynnistetään säännöllisin välein. Tiimien ja yhteisopettajuuden kautta osastojen välinen yhteistyö kasvaa. Opiskelijoiden toiminta näkyy opiskelun arjessa ja innostaa mukaan uusia toimijoita. Facebook ja blogit toimivat oppimisen dokumentoinnin, ohjauksen ja markkinoinnin välineinä. Opiskelijat ovat motivoituneita ja ottavat vastuun projekteistaan, kun kokevat ne omikseen. Opettajilla on ilo työskennellä innostuneiden opiskelijaryhmien valmentajina kehittäen opiskelua yhteistyössä heidän kanssaan.

Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa opiskelijoiden kanssa opintopolut, jotka kuvataan vuosikellona. Yhteiseen vuosikelloon merkitään suunnitellut tutkinnon osien ajoitukset ja Aarretalon tapahtumat. Jokainen opiskelija suunnittelee yhteiseen vuosikelloon omat polkunsa. Vuosikelloja seurataan ja päivitetään ja poluille merkitään opintosuoritukset.

Opiskelijat suunnittelevat itse opintojensa suoritustapaa, motivoituvat, sitoutuvat ja ottavat vastuuta oppimisestaan. Opiskelijoilla on turvallinen ympäristö harjoitella yrittäjyyttä, verkostoitua ja hankkia asiakkaita. Eri ammattialojen opiskelijat tutustuvat ja tekevät yhteistyöprojekteja.

Mistä tiedän olevani perillä?

Aarretalossa näkyy työn ilo. Osuuskunta toimii oppimisympäristönä. Kehittämistyö etenee arjessa pienin askelin ja jatkuu…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti